Instruments d'avaluació

Instruments d'avaluació

Els instruments d'avaluació s'han d'utilitzar sempre, és a dir, han d'estar presents en tot el procés d'ensenyament - aprenentatge. A més, se n'han d'utilitzar de diferents tipus, ja que cada un d'ells ens servirà per treballar i avaluar uns aspectes diferents. Els instruments que fem servir al llarg del procés ens han de servir per obtenir dades, ja que posteriorment algunes d'elles ens seran molt útils per qualificar. Hem de teinr clar que no només són útils pels docents, sinó que també són una eina pels alumnes. És important que compartim amb ells els continguts i criteris d'avaluació i també la creació dels instruments.Per últim, hauran de tenir un ús formador i formatiu. A continuació, explicaré què són, perquè serveixen i per a quina franja d'edat són més adients els diferents tipus d'instruments d'avaluació que hi ha a partir d'uns documents de la xarxa de competències bàsiques.

Autoavaluació i coavaluació 
Instrument d’avaluació formativa que identifica els indicadors o criteris de resultats necessaris per a la correcta realització d’una activitat o tasca.

Serveix a l’aprenent per revisar i millorar una activitat o tasca de manera individual (autoavaluació) o entre iguals (coavaluació).

Es pot utilitzar a totes les etapes educatives des d’educació infantil fins al batxillerat.



Exemple d'autovaluació


Exemple de coavaluació

Les rúbriques

Les rúbriques són un instrument d’avaluació formativa que consta d’una taula de doble entrada. En un dels eixos hi apareixen els criteris d’avaluació de realització de les tasques i, en l’altre, els criteris d’avaluació dels resultats. Aquests normalment estan dividits en quatre categories de qualitat, que són: expert, avançat, aprenent i novell.


Li serveix a l’alumne per l’autoregulació, ja que l'ajuda a saber en quin moment es troba dins del procés d’aprenentatge i li especifica què ha de fer per millorar. També serveix per compartir els objectius d’aprenentatge i els criteris d’avaluació.


Es pot utilitzar des de cicle mitjà fins a batxillerat. 


Exemple de rúbrica de Cicle Superior

Carpetes d'aprenentatge 

Les carpetes d'aprenentatge són un instrument d’avaluació formativa que facilita a l’alumne identificar el que ha après i com ho ha après al llarg d’un període de temps (una setmana, un trimestre, una unitat didàctica, un projecte...) per mitjà del recull raonat d’evidències d’aprenentatges com, per exemple, activitats resoltes i productes finals, però també tot allò que formi part del procés d’elaboració de la tasca i de reflexió sobre els aprenentatges.


Serveix a l’alumne per fer evident què és el que sap i quins són realment els aprenentatges significatius realitzats (aquells que es mantenen al llarg dels anys, o als quals es pot accedir de nou sense necessitat de refer tot el procés d’ensenyament). Al docent li aporta evidències d’aprenentatge útils per a l’avaluació. També pot ser una eina per compartir amb les famílies.
 
Es pot utilitzar des de l’educació primària fins al batxillerat.


Full indicador per veure si el model de carpeta d'aprenentatge que 
proposem als nostres alumnes és útil

Base d'orientació 

Les bases d'orientació són un instrument d'avaluació formativa que mostra una seqüència per resoldre un problema o realitzar una tasca. Resumeix el coneixement que els alumnes han d'interioritzar, és a dir, retenir de manera que es pugui activar quan sigui necessari.

Serveix a l’alumne per planificar-se, per fer l’acció de forma autònoma i per autoavaluar-se. És important que l’aprenent generi les pròpies bases d’orientació, o bé que les que utilitzi tinguin sentit per a ell, ja que no tothom aprèn de la mateixa manera o seguint les mateixes pautes.
Es pot utilitzar des de l’educació primària fins al batxillerat.

Exemple de base d'orientació sobre la digestió dels aliments


En la següent pàgina del gencat podem trobar més informació sobre avaluar per aprendre:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada